torsdag 19. februar 2009

San Pedro

Da sitter jeg i kjelleren på sjømannskirken i San Pedro, Los Angeles havn, og skriver bloginnlegg igjen. Det er torsdag nå og jeg koser meg her. Det sedvanlige California-været - som igrunnen er som Kanariøyene på vinteren, er tilbake etter vinterstormene. Visstnok kom alt regnet på en gang i år - og det startet selvsagt akkurat i det jeg kom. Jeg kan øve her på kirken og jeg bor i hybelen deres i kjelleren. En fantastisk ordning. Så dagene her har så langt gått med til øving og utflukter. Hva øver jeg på kan du kanskje spørre.. midt i en turnè og allting. Vel, jeg har en eksamenskonsert 27 mai i Trondheim der jeg skal spille Scriabins klaverkonsert med Trondheim Symfoniorkester. Og den rakk jeg selvsagt ikke å øve helt inn før jeg dro... Men dagene her er gull verdt, og det samme var dagene på sjømannskirken i San Francisco. Så nå føler jeg at jeg er i rute tross alt. 

Det er mye man kan gjøre i LA området. Det er jo en gedigen smeltedigel av kulturer og man kan oppsøke det man vil. På tirsdag kjørte jeg til Montclair en time nordover og besøkte det Vediske Tempelet. Det er grunnlagt av en indisk spirituell mester som heter Paramahamsa Nityananda. De har laget et verdensomspennende foundation som heter Life Bliss Foundation som har en rekke kurs og opplegg på alle plan. Med alle plan mener jeg alt fra de hverdagslige "problemer" til å oppnå opplysthet - akkurat som Buddah f.eks. Og alt handler om å oppløse egoet og sinnet som er forkvaklet gjennom generasjoner, og slippe fram vår sanne innerste natur - ren væren. Det handler altså om å søke innover og bringe fram sin egen essens. Det ble et meget interessant besøk i tempelet der jeg fikk omvisning og informasjon om kursene de holder. Jeg ble fortalt at hensikten med å ha et tempel er å ha et sted der man lager meget høy energi. Dette er vanskelig å forklare hvis man ikke er kjent med disse tingene. Men de ser på et tempel som et stort batteri der de kan gå og "lade opp" seg selv. Og jeg kan bare bekrefte at energiene der var veldig kraftige og "høye." Veldig fin opplevelse.

I går kjørte jeg meg en tur til Long Beach litt på måfå egentlig. Jeg har det ganske gøy med GPS´en egentlig. De har noe som heter punkter av interesse. Det betyr at jeg kan søke opp en rekke ting, f.eks. restauranter, kjøpesentre, parker, bensinstasjoner etc etc. Den vil så finne de nærmeste, jeg kan klikke på det jeg vil og den vil ta meg dit. Så jeg havnet i Long Beach fordi jeg lette etter en Wal Mart. Etterpå søkte jeg på parker, og jeg besøkte en idyllisk liten park ved havna. Senere på ettermiddagen dro jeg til en større park som ligger helt sør i San Pedro. Dette er visst det sørligste punktet i Los Angeles og det er rett ut mot Stillehavet. Det var litt for kaldt til å sitte der med boka mi, men fra nå av blir det enda varmere.

Jeg har allerede øvd en time i dag, men vurderer å ta en kjøretur langs kysten helt opp til Malibu. Det tror jeg er særdeles idyllisk på en sånn dag! Det er jo best for meg å øve på kvelden her, fordi da er kirka stengt og jeg har alt for meg selv. Og i morgen går turen til San Diego for å holde konsert i Solona Beach for den norske klanen der nede. Lørdag er det konsert her på sjømannskirken før det blir en ny pause på en ukes tid. Men på onsdag kommer foreldrene mine hit til LA for å ta ferie og bli med på turen over kontinentet til Florida. 

Så kos dere hvor enn dere er i verden!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar