mandag 23. februar 2009

San Diego

Fredag var det endelig på tide å spille konsert igjen. Og denne gangen var det det norske samfunnet i San Diego som skulle besøkes. Det er en stor klan med nordmenn der nede med flere organisasjoner, deriblant den store Valhall Lodge av Sons of Norway. Så det var virkelig fint å få komme hit for å spille! Før konserten dro jeg imidlertid ned til Chula Vista, nesten ned mot grensen til Mexico. Der skulle jeg møte en mann ved navn Dr. Jose Jaramillo, en ekspert på Maya-kalenderen. Jeg kom i kontakt med han via en dame som var på konserten min i Reno. 

Jose var en svært hyggelig og entusiastisk person med stor oversikt over Maya-kulturen og de gamle kulturene og legendene forøvrig. Han har laget en film som heter Between 2 worlds om den gregorianske kalenderen vi bruker i dag kontra Mayakalenderen. De mener at det største dogmet vi har i verden i dag er hvilken dag det er. Vi må huske at det var en pave på 1500 tallet som het for Gregor som bestemte at det er mandag i dag. Det er faktisk litt av en tankevekker... alt er relativt. Men vi får jo panikk hvis vi ikke har denne knallharde strukturen og forholde oss til ikke sant. Fordi den bestemmer tiden. Og vi er SLAVER av tiden. Mayaene hadde et ganske annet syn på dette som går mye dypere enn bare jordens evige rundgang rundt solen. De lagde en kalender for bevissthet f.eks. som har 260 dager... mye å forklare. Men det er iallfall interessant for dem som ikke er redd for å rive ned det vi tror er bastante sannheter i verden i dag og tenke nytt og vurdere andre alternativer. 

Konserten på kvelden var i Solana Beach som ligger nord for San Diego. Et veldig vakkert område helt ved kysten. Kirken var kjempefin og romslig med flygel både oppe og nede og i menighetshuset ved siden av. Calvary Lutheran Church var også medsponsor av konserten og stilte velvillig opp for å selge CDer og greier. Det ble et ganske så stort publikum, men de påstår at det ville kommet flere på en søndag ettermiddag. Så det får bli neste gang. Jeg kan forøvrig nevne at kommende turneer allerede er under planlegging, både for september 2009 og på våren 2010. San Diego gjengen er aktive og entusiastiske. Samme inntrykk fikk jeg i 2007 da jeg spilte i Vista, litt lenger nord. De hadde en stor kakefest etterpå der alle ble med og koste seg. Så ble det en 2 timers kjøretur opp til San Pedro igjen og jeg var hjemme litt over midnatt. Greit å komme seg tilbake hit siden jeg hadde konsert i Sjømannskirken dagen etter.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar