søndag 22. februar 2009

Malibu

På torsdag bestemte jeg meg for å dra på sight seeing langs stillehavskysten. San Pedro ligger jo ved kysten på en halvøy. Det går en vei langs hele kysten, via Santa Monica Beach i Los Angeles og inn på Highway 1 som forbi Malibu og hele veien oppover kysten. Denne veien er en turistattraksjon i seg selv og det var veldig vakkert må jeg si. Været var strålende og jeg kjørte igjennom noen veldig vakre boligstrøk før jeg kom til LA. Jeg stoppet ved en park for å sitte ved klippen og høre litt på havet. Dette var på kanten av halvøya, så du så inn i LA bukta mot strendene og langs kysten til Malibu på den andre siden. Jeg har hørt om at Malibu er vakkert og et sted der mange TV-stjerner og kjendiser har boliger, så jeg tenkte det var verdt et besøk. Det var jo vakkert, men i og for seg litt plagsomt å kjøre langs kysten, fordi det er jo stoppskilt og lyskryss absolutt hele tiden. Men plutselig var jeg i Santa Monica og kom inn på Pacific Highway 1. Sulten innhentet meg og jeg stilte GPS´en inn på å finne en nærliggende restaurant. Og jeg valgte asiatisk i dag, Vietnamesisk for å være helt eksakt. 

Deretter kjørte jeg litt videre innover og kom til Malibu sentrum. Siden dette ligger langs kysten og du har en fjellinje rett bak, vil jo bebyggelsen være i lengderetningen. Så særlig kompakt er det jo ikke. Alle vil jo enten være ved sjøen eller ha utsikt... Men du verden for noen flotte hus og hager og beliggenheter som var der! På vei tilbake møtte jeg rushtrafikken til gangs. Og turen som i følge GPSen skulle ta en halvtimes tid, tok ca 1,5 timer. Krypkjøring på en 7 felts freeway forteller litt om trafikkmengden i LA området. Og siden alle her er så "individualistiske," er det selvsagt bare 1 i hver bil. Og de må selvsagt ha store biler for å føle at de har status på veiene. Det er ikke så mye "HAHA jeg har større bil enn deg." Men de føler mer oversikt og at de er tryggere med større biler. Psykologi... Og interessant nok er det visstnok kvinner verre enn menn sånn sett. En kompensasjon av indre usikkerhet med en stor bil som er så trygg som mulig? Personlig føler jeg meg tryggere med en mindre bil som jeg kan føle jeg har stor kontroll over og med kontroll over underlaget, fremfor en stor bil som har kontroll over deg. Men hver sin smak.. hver sitt kontrollbehov. 

Og alle var enige om at det hadde vært en fin dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar