søndag 8. februar 2009

Første 2 konserter i havn!

Da sitter jeg i Hidden Valley Lake i nordlige California og drikker kaffe. (Vel, ikke akkurat i sjøen.. men jeg ser den fra her jeg sitter...) Jeg skal sette meg i bilen om en times tid og kjøre til Petaluma som er rett nord for San Francisco. Jeg spilte konsert fredag kveld i Grass Valley og i Kelseyville ved Clear Lake i går ettermiddag. Siden jeg presenterer norsk musikk etter Grieg denne gangen, har jeg jo vært spent på hvordan det blir mottatt. Det er jo mye nytt på en gang, og det er jo tross alt hakket mer utfordrende for øret enn Griegs lyriske stykker. Men mottagelsen har vært utrolig positiv. Det er nok veldig viktig at jeg presenterer stykkene og historien verbalt. På den måten forstår publikum mye lettere hva musikken dreier seg om. Det bidrar også til å ufarliggjøre den slik at de forstår at såkalt klassisk musikk ikke bare er høytsvevende greier fra komponistenes egoer (selv om mye klassisk musikk selvsagt er det), men at de faktisk har historisk verdi og betydning. Og det gjelder jo spesielt i dette tilfellet siden røttene ligger i en form for norsk nasjonalisme. Ingen jeg har møtt så langt har hørt om Geirr Tveitt for eksempel. Men publikum er fullstendig tilstede og liker det veldig godt. På tide at folk utenfor Norge, og forsåvidt også folk i Norge, får høre at det finnes god norsk musikk også utenfor Grieg og utenfor romantikken. 

Jeg har bodd privat så langt i veldig flotte hus og med hyggelige verter. Men i Petaluma skal jeg bo på et hotell for første gang på turneen. En variasjon er alltid bra på en så lang tur. Det er alltid koselig å prate med folk, men noen ganger er det også deilig å være alene og bare slappe av på et hotellrom uten å ta stilling til noe annet enn ditt eget hode. Dette hotellet har også treningsrom. Det slår meg at jeg burde bruke det... Det er jo en lang tur, og det er jo ikke bare bare å spille så mange konserter. Det er også mange fristelser her (dette er jo tross alt USA der de spiser muffin, sjokoladesmultring eller i beste fall toast til frokost. Jeg må bare si det.. Amerikanerne er ikke feite pga fett, de er feite pga sukkerindustrien (selvsagt i kombinasjon med kaloriene)). Men uansett, hvis jeg kan tilfredstille kroppen og samvittigheten min med trening, kan jeg tillate meg å falle for flere av disse fristelsene ;-) 

Jeg er tilbake med flere betraktninger så fort jeg kan. Hyppigheten avhenger av tid og tilgjengelighet til internett. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alright, I´m in Hidden Valley Lake drinking coffee. (Well, I´m not IN the lake ofcourse, but I can see it from where I´m sitting....) I´ll get in the car in about an hour and drive to Petaluma, CA which is just north of San Francisco. I did a concert in Grass Valley on Friday and one in Kelseyville near Clear Lake yesterday afternoon. Since I´m presenting Norwegian music AFTER Grieg this time, I´ve been kinda curious about the reactions from the audience. A lot of new stuff in one concert, and it is, after all, a bit more challenging to the ear than Grieg´s Lyric Pieces. But the outcome has been extremely positive. I do think, however, that´s it´s very important that I present the pieces and the historical surroundings verbally. This way the audience will understand what the music is all about. This will also contribute to make the so-called classical music less "dangerous." They will realize that it´s not some kind of lofty, abstract thing coming from the composers egos (although alot of classical music is infact about that ofcourse...), but instead that the music has historical value and importance. It´s even more so in this case since the music has roots in some sort of Norwegian nationalism. Nobody has yet heard about Geirr Tveitt for instance. But the audience is totally present and they enjoy it very much. About time that people outside Norway, and even the people in Norway, realize that we have lots of good music also outside of Grieg and outside of the romantic period. 

I´ve been staying at people´s homes so far in very nice houses and with very nice hosts. But I will stay at a hotel in Petaluma for the first time of this tour. On a tour of this length, variation is always a good thing. It´s always nice to talk to people and get to know them. But sometimes it´s wonderful to just be alone in a hotel room, kick back and relax without relating to anything but your own mind. This hotel also has a fitness centre. It strikes me that I should probably use it... It´s a long tour after all, and it´s quite challenging to play all those concerts. And ofcourse, there´s a lot of temptations here (you know, this is America where they have muffins, chocolate donutes or toast for breakfast. And I just have to make this point.. Americans aren´t fat because of fat. They´re fat because of the sugar industry (ofcourse combined with all the calories)). But anyway, if I can work out to satisfy my body and my conscience, I can allow myself to fall for more of these temptations! ;-)

I´ll be back with more thoughts and reports later. I can´t say exactly how often. That depends on my time and the internet availability. 

1 kommentar:

  1. Max and Siri enjoy every word you write. Awaiting the third chapter!

    SvarSlett