onsdag 4. mars 2009

Til Las Vegas via Death Valley

Mange har etterlyst bilder i denne bloggen. Siden jeg skriver hvert innlegg to ganger og bruker en del plass på det, har jeg valgt å opprette et online album i steden. Så nå ligger det flere hundre bilder på www.nordicelegance.myphotoalbum.com. Klikk dere inn og slå dere løs! Jeg har ikke redigert noen verdens ting, så tilgi meg. 

Det er en meget spesiell kjøretur fra Palmdale til Las Vegas hvis man kjører via Lone Pine og Death Valley. Første del av turen går gjennom Mojaveørkenen. Så snurper dalen seg gradvis sammen og det går gradvis oppover mot cowboy-byen Lone Pine. Det er visst en god del gamle westernfilmer som har scener fra dette området; f.eks. når de gamle revolverheltene rir ned i solnedgangen (min referanse på dette er vel en episode fra Tom og Jerry, noe som forsåvidt foreller meg at jeg kanskje burde se flere gamle westernfilmer.) Men foreldrene mine hadde ganske bra oversikt over de kjente ansiktene som hang på veggen der vi spiste lunsj. Ost, bacon og avokado-omelett med stekte potetstrimler (stekt i smør) og toast sitter i en stund! Vi har faktisk bare spist to måltider om dagen så langt. Og det går bra bare man passer på å få i seg nok fett og begrenset med karbohydrater. ;-) Jeg leste forøvrig på en norsk nettavis at finanskrisen gjør at folk trener mindre og spiser mer billig, feit mat. Hmm.. finnes det virkelig billig feit mat? Eksempelet var to ungdommer som var på McDonalds og spiste pommes frites, burger, chicken McNuggets, Cola og ketchup. Ok, det er litt frityrfett og bittelitt fett i karbonaden. Ellers er det store mengder potet, fint brød, proteiner med brødskorpe, sukker og sukker. Mine damer og herrer: kalorier er ikke det samme som fett. Et fastfoodmåltid er en karbohydratbombe med masse kalorier, men ganske så lite fett. Tro meg, jeg prøver å spise så mye fett som overhode mulig, og det er kjempedyrt!! Host.. jaja, nok misjonsarbeid for i dag...

Ved Lone Pine ligger USA´s høyeste fjell, Mt Whitney på 4421 moh. 122 kilometer lenger øst ligger Bad Water i Death Valley på 86 meter UNDER havnivå. Vi var riktignok ikke på toppen av Mt Whitney, men det er en rimelig kraftig nedoverbakke på kort tid likevel! Det var bare 26-27 varmegrader i Death Valley den dagen og det er kanskje like greit. Normalen på sommeren er mellom 45-50... Det er et veldig spesielt sted geologisk, med saltsjø og greier. Se bilder! Deretter kjørte vi til Las Vegas og fikk et veldig fint syn over byen i mørket. Det er virkelig litt av et skue!  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar