tirsdag 7. april 2009

Over for denne gang

Da har jeg kommet til siste blog-innlegg. Det skulle vel vært en 3-4 mellom Texas og nå, men det er nå så. Det er IKKE lett å skrive blog når man reiser mange timer per dag, spiller konserter og i tillegg bor på moteller uten internettdekning eller hjemme hos folk. Så det er bare å beklage. 

Jeg sitter nå på kontoret mitt i Trondheim der jeg bor sammen med pianoet mitt en periode. Etter 10 dagers solferie i Florida, har jeg ingenting i mot å jobbe hardt nå. Jeg skal forberede og finpusse Scriabins klaverkonsert og finpusse Griegs klaverkonsert til slutten av Mai. Så jeg trenger tiden. Etter et veldig vellykket meditationskurs i Phoenix rett før jeg dro tilbake til Norge, er jeg også veldig inspirert sånn sett. Jeg har til og med meldt meg inn i et treningsstudio nå.. så nå blir det bættere saker her. 

For å summere opp litt av siste del av turneen. Konsertene i Houston var en stor opplevelse, i likhet med konserten i Dallas. Den Norske Generalkonsulatet sto bak dette, og det føltes virkelig som en ære å ha støtte fra selve diplomatiet. For dem er dette en måte å vise frem Norsk kultur på og det skaper bånd over landegrenser. Og det er jo dette som er litt av poenget med hele turnèkonseptet mitt. Det var trøndervær i Texas denne helgen.. og det er de ikke vant til. Så det var en del frafall i forhold til de påmeldte gjestene. Synd er det, men tilbakemeldingene fra de som var der, inkludert staben ved St. Thomas University, var svært hyggelige. Så gikk ferden videre til New Orleans! En veldig særpreget by der vi hadde satt av noen dager til sight-seeing. Konserten der ble en hyggelig overraskelse - ikke at jeg hadde forventet at det skulle bli fælt, men det er vanskelig å trekke folk til sjømannskirkene. Men her kom det 3-4 ganger så mange som forventet! Dette inkluderer også profesjonelle musikere fra byens klassiske miljø. New Orleans er jo ikke bare jazz. De har det eldste operahuset i USA! Og de har også store universiteter med musikkprogrammer. Vi var selv på en konsert dagen etter og så en russisk pianist spille Chopin, Rachmaninov og Scriabin. Verden har vel sett bedre russiske pianister, men det er nå så... Ellers er New Orleans en ganske "skitten" by, sex, alkohol og jazz. Men det er jo det som er greia.. Vi ble vel enige om at det var et opplevelse å oppleve byen og stemningen, men at vi ikke ville bodd der. 

Så gikk ferden til Atlanta, Georgia. Hvem skulle trodd at det var nordmenn der? Men det er det altså. Og det er en helt nystartet Sons of Norway gruppe med stor entusiasme. Vi bodde hos Dotty og Tansie som var helt utmerkede verter med bred sørstatsdialekt. Vi fikk også smake på litt ordentlig god og ekte sørstatsmat. De hadde et hus i en landlig drabantby til Atlanta, Loganville. Huset var fylt til randen av dokker og engler, så vi bodde nesten i et slags museum! Vi fikk med oss verdens største akvarium i Atlanta - blant annet et enkelt akvarium så stort at det rommet 3 hvalhaier! Vi så også et merkelig naturfenomen i Stone Mountain som er nasjonalparken der både Dotty og Tansie jobber. Det er jo veldig flatt i dette området, men der er det plutselig et fjell. men ikke som en sånn steinhaug som norske fjell er. Det var akkurat som det var en stor stein som bare var plassert utpå der. Dette skyldes lavabobler som har størknet og blitt til granitt. Så har erosjonen tæret ned områdene rundt (som er mer porøst) og eksponert "stein-ballen." Vakkert var det iallfall, utsikt også. Konserten var på Emory University, og det var virkelig fint at de samarbeidet med universitetet. Dette fungerer jo også som en overgang til en mer generell Amerikansk konsertscene, og det er jo helt ideelt. 

Dagen etter kjørte vi tidlig til Florida for å overvære en regatta i St. Augustine, Florida. Gateway to Florida, Sons of Norway lodgen i Jacksonville, feiret jubileum denne helgen. Derfor var det masse folk fra hele Florida + celebre gjester til stede. Både Eivind Heiberg fra Sons of Norways hovedkvarter og selveste Dan Rude, den internasjonale presidenten fra Montana var til stede. Det samme var folk med høye verv i distrikter og soner av organisasjonen. De kom også på min konsert dagen etter som var i samarbeid med en flott kirke i Jacksonville. Så det ble en fantastisk fin avslutning på denne turneen. Dette er egentlig del 1 av turneen, fordi jeg måtte jo avlyse noen konserter i nord. Men nå har jeg 10-15 konserter under opprulling i Washington, Oregon, British Colombia og Montana til September, så da blir det jo enda bedre enn planlagt!

Etter den siste konserten dro vi på ferie i Florida til følgende steder: Fort Lauderdale, Key West og St. Petersburg Beach - altså langs hele kysten av Florida! Hjemreisen var fra Orlando, men vi droppet fornøyelsesparkene til fordel for latmannsliv på de hvite, fantastiske strendene utenfor St Petersburg. Det var kort og godt sydenliv med bading, billige drinker og det hele. Hjemreisen gikk fint. Flyet gikk fra Orlando til Gatwick, London. Så måtte vi ta med all bagasjen i en buss til Heathrow og vente noen timer der på flyet til Oslo. Der måtte vi igjen hente ut baggasjen og vente enda flere timer på flyet til Trondheim. Så det ble en lang dag, men det gikk forbløffende bra egentlig. Så da avslutter jeg denne bloggen med dette! Men jeg vurderer å få litt mer orden på blog-skrivingen. Tanken da jeg etablerte websiden www.knuterikjensen.com var jo å ha en fast blog. Dette har blitt mer en prosjektblogg. Men det hadde vært veldig gøy å skrive ett innlegg hver uke i en mer generell blog. Da kan dere få mer av mine rare tanker, prosjekter og gjøremål. Så da sier vi det sånn. Jeg bestemmer herved at jeg skriver et nytt innlegg hver søndag fra og med førstkommende søndag. Jeg kommer nok til å opprette en ny blog med et mer generelt navn, men klikk dere inn fra hjemmesiden min på søndag, så blir dere ført til korrekt blogadresse. Registrer dere gjerne som "følger" av bloggen så har jeg en viss peiling på hvem som ser på dette :-)

Takk for meg for nå! Og takk for at dere fulgte bloggen. Takk også for alle fine tilbakemeldiger!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar